

Hjemmelaget granola med lønnesirup, kokos og masse nøtter og frø - perfekt til en lav FODMAP-frokost eller mellommåltid. Nyt den med laktosefri melk eller yoghurt, og topp gjerne med friske eller frosne bær for en ekstra frisk smak.
Du kan enkelt variere frø og nøtter etter smak, men husk at noen nøtter har ulike mengdebegrensninger. Sjekk gjerne appen hvis du er usikker. Selv med begrensningene for nøtter, frø og havregryn kan du trygt nyte denne granolaen på en lav FODMAP-diett. Denne gir rundt 8 lav FODMAP-porsjoner, men vil trolig vare mye lenger!
1. Forvarm ovnen til 140 grader (over- og undervarme).
2. Grovhakk nøttene, og ha dem i en stor bolle sammen med de øvrige tørre ingrediensene.
3. Ha olje, peanøttsmør og lønnesirup i en liten kjele, og varm opp forsiktig under omrøring til alt er godt blandet.
4. Hell den våte blandingen over de tørre ingrediensene, og rør godt slik at alt blir jevnt fordelt.
5. Spre blandingen jevnt utover et stekebrett med bakepapir. Hvis du lager dobbel porsjon, fordel den på 2 brett og stek på varmluft ved 130 grader.
6. For å få fine klumper og en jevn steking, fordel granolaen jevnt utover og press den lett sammen.
7. Stek midt i ovnen i 1 - 1,5 time til den har en gyllen brunfarge og er crispy. Hvis du ønsker større "klumper" granola så ikke rør underveis. Avkjøl helt før du "brekker opp" granolaen.
8. Oppbevar granolaen i et tett glass. Holdbar i minst 1 måned i romtemperatur. Nyt med yoghurt og friske bær.
💡 TIPS: lag gjerne dobbel porsjon når du først er i gang - denne kommer til å forsvinne fort!