Melon og spekeskinke

Melon og spekeskinke

11. juni 2026
Noba
Noba

Melon og skinke er en deilig sommerlig snack og er lav FODMAP så lenge du velger riktig skinke og melon. Her spiller råvarene hovedrollen, så velg gjerne en god skinke og sørg for at melonen er moden og søt.

Du kan tre en skinkebit og melonbit på tannpirkere så de blir lette å forsyne seg av, eller bare servere det som en salat. Kjempegodt til grillbordet eller som er forrett.

Ingredienser

  • 1 cantaloupemelon (den med grønt skall. Er lav FODMAP ved 121 g per person)
  • Ca. 15 skiver spekeskinke, sjekk appen for lav FODMAP-alternativer (f.eks. parmaskinke, serranoskinke eller annen spekeskinke)
  • Fersk basilikum (kan sløyfes)
  • Litt balsamico, gjerne en tykk variant (lav FODMAP ved ca. 1,5 ss per person) (kan sløyfes)
  • En skvett olivenolje
  • Pepper

Slik gjør du

1. Skjær av skallet fra melonen og fjern kjernen og frøene. Kutt i båter eller tynne skiver og legg på en tallerken. Eventuelt kutt i store terninger og ha på tannpirkere.

2. Legg skinken over melonen eller tre en passende skinkebit på tannpirkeren.

3. Ringle litt forsiktig med balsamico og olivenolje over og krydre med litt pepper.