Disse kjeksene er kjempegode og lette å lage – du trenger ikke engang stekeovn. Oppskriften er inspirert av bloggen whatmollymade sine no bake chocolate oatmeal cookies.
Tips: bruk vegansk margarin og plantemelk for et vegansk og melkefritt alternativ. For glutenfrie kjeks, bruk glutenfrie havregryn.
Ingredienser
- 60 g smør eller fast margarin (f.eks. melange)
- 1 dl sukker
- 2 ss lønnesirup
- 2 ss kakaopulver
- 4 ss melk
- 60 g peanøttsmør
- Litt vaniljeessens eller vaniljesukker
- 3,5 dl havregryn
- 2 klyper salt
Slik gjør du:
- Smelt smør/margarin i en kjele.
- Tilsett sukker, lønnesirup, melk og kakaopulver og la det koke i ca. 1 minutt, eller til sukkeret er oppløst.
- Fjern kjelen fra stekeplaten og bland inn peanøttsmør og vanilje.
- Bland deretter inn havregryn med en slikkepott til det er godt blandet.
- Ha 1-2 ts avhengig av hvor store biter du vil ha på et stekebrett kledd med bakepapir eller i muffinsformer. Sett i kjøleskapet eller fryser til de er stivnet, ca. 30 min.
Disse kan lagres i kjøleskapet i 2 uker, eller i fryser inntil 3 mnd. Disse kan spises direkte fra fryseren!
Hva med å gi bort som en liten spiselig julegave? 🎁