

Hjemmelavet granola med ahornsirup, kokos, nødder og frø – perfekt til en lav FODMAP-morgenmad eller mellemmåltid. Nyd den med laktosefri mælk eller yoghurt, og top den gerne med friske eller frosne bær for en frisk smag.
Du kan nemt variere frø og nødder efter smag, men husk, at nogle nødder har forskellige mængdebegrænsninger. Tjek gerne appen, hvis du er i tvivl! Selvom der er begrænsninger på nødder, frø og havregryn, kan du trygt nyde denne granola på en lav FODMAP-diæt. Denne giver ca. 8 lav-FODMAP-portioner, men vil sandsynligvis holde meget længere!
1. Forvarm ovnen til 140°C (over- og undervarme).
2. Hak nødderne groft, og bland dem i en stor skål med de øvrige tørre ingredienser.
3. Varm forsigtigt olie, peanutbutter og ahornsirup i en lille gryde under omrøring, indtil det er godt blandet.
4. Hæld den våde blanding over de tørre ingredienser, og rør godt, så alt er jævnt fordelt.
5. Fordel blandingen jævnt på en bageplade med bagepapir. Hvis du laver en dobbelt portion, fordel den på 2 plader og bag ved varmluft på 130°C.
6. For at få sprøde klumper og en jævn bagning, fordel granolaen jævnt og tryk den let sammen.
7. Bag midt i ovnen i 1-1,5 time. Hvis du ønsker større "klumper" i granolaen, skal du undlade at røre undervejs. Afkøl helt, før du brækker den i stykker.
8. Opbevar granolaen i en lufttæt beholder. Den holder sig frisk i mindst 1 måned ved stuetemperatur.
💡 TIP: Lav gerne en dobbelt portion – den forsvinder hurtigt!